חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Vision Clinic Logo

לחץ תוך עיני – גלאוקומה

לחץ תוך עיני (גלאוקומה) הוא לחץ הנוזל הממלא את החלל בעין, בין העדשה לרשתית. מונח זה משמש באופטלמולוגיה למדידת לחץ הנוזל בתוך העין. הערך התקין של לחץ תוך- עיני, הקרוי גם IOP הוא בטווח 10-21 מ’’מ כספית.

מהי גלאקומה?

הגלאקומה הינה מחלת עיניים שכיחה שמסוגלת לגרום לנזק משמעותי לעצב הראייה ותוצאה מכך עלול להיפגע שדה ראייה ובהמשך גם חדות הראייה באותה העין.

מחלת הגלאוקמה לרוב אינה מלווה בסימנים כלשהם בשלבים המוקדמים ואפילו הבינוניים של המחלה ולכן ללא בדיקה של רופא עיניים או אופטומיטריסט עלול להתפתח נזק משמעותי לראייה מבלי שאדם יחוש ויבין שמשהו אינו כשורה.

ברגע שהמחלה אובחנה החולה יקבל תרופה כטיפות עיניים כדי לעצור או לכל הפחות להאט את התקדמות המחלה.

ישנם סוגים שונים של גלאוקומה: גלאוקומה זווית פתוחה ו גלאוקומה זווית סגורה . גלאוקומה זווית פתוחה הינו הסוג השכיח ביותר. כשני שליש מהחולים חולים בסוג זה של גלאקומה.

מהי חשיבות בדיקת לחץ?

בדיקת הלחץ הינה פעולה מהירה, קלה לביצוע, לא כואבת (מעט מטרידה) ולא מסוכנת כאשר מבוצעת בצורה נכונה. יחד עם בדיקה של רשתית העין, ראש עצב הראייה, בדיקת שדהראייה ועוד, נקבל מידע לגבי קיום גלאוקומה ושלבי המחלה.

רובנו אינם מודעים לעובדה שלחץ תוך עיני גבוה אינו מורגש ולא ניתן לזהות אותו באופן עצמאי . ה”לחץ בעיניים” אשר מרגישים בזמן עייפות, מאמץ, תחילת היום או סופו אינו קשור ללחץ תוך עיני . לכן מומלץ לבצע בדיקת לחץ תוך עיני החל מגיל 40 , בתדירות של שנה-שנתיים ובהתאם לקביעת רופא העיניים.

במקרים נדירים של גלאוקומה אקוטית בהם הלחץ עולה משמעותית באופן מיידי (למשל עקב חסימת ניקוז מי הלשכה דרך הטרבקולום בהתרחבות אישון) יופיעו כאבים עזים הדורשים טיפול מיידי.

בדיקת הלחץ: לא תמיד מדויקת

בדיקת לחץ תוך עיני IOP אינה מדויקת במקרים רבים. יש השפעה של עובי הסקלרה (לובן העין), צורת המדידה, לחץ דם גבוה או נמוך ונתונים רבים אחרים. לחץ תוך עיני מווסת על ידי מערכת מורכבת של פרמטרים שונים הקובעים את רמת יצור הנוזל ורמת הניקוז והספיגה שלו. שיבוש באחד הגורמים עלול לשנות את סה”כ הלחץ בעין ולגרום לנזקים לרשתית.

למרות זאת, בדיקת הלחץ חשובה ונותנת אינדיקציה רבת משמעות, גם אם הדיוק בה חלקי.

האם הלחץ בעין ימין גבוה מעין שמאל?

מחקר מעניין נערך על מעל ל 100 נבדקים להם אין הבדלים משמעותיים בין ימין ושמאל מבחינת מבנה העין, מבנה הקרנית (עובי וקימורים), עין דומיננטית ועוד.

המחקר שהתפרסם לאחרונה הראה שלחץ תוך עיני גבוה יותר בעין ימין. חיפשו סיבה פיזיולוגית לכך והגיעו למסקנה שהלחץ גבוה יותר בעין שנבדקת ראשונה ללא קשר אם היא עין ימין או עין שמאל.

כאשר בדקו קודם את עין שמאל ראו שהלחץ בעין זו גבוה יותר. הבדיקה נערכה לאחר שבועיים מהבדיקה הראשונה כדי לקבל נתונים אובייקטיביים ככל האפשר.

מסתבר שעקב הרגלים ישנים ושיטות עבודה שמונחלות מדור לדור ברפואת עיניים ובאופטומריה נהוג לבדוק קודם את עין ימין ואחריה את עין שמאל. מסיבה זו סיקו בטעות שהלחץ בימין גבוה משמאל.

ההבדלים במדידת הלחץ בין העיניים היו של 0.6 עד 1 מ”מ/כספית בממוצע בין העיניים. לשם דוגמא, בעין ימין שנבדקה ראשונה נמדד 15 מ”מ כספית ואילו בשמאלית שנבדקה שנייה היה 14 מ”מ כספית.

לא ברורה לגמרי הסיבה בעטייה הלחץ בעין הנבדקת ראשונה גבוה יותר, ככל הנראה הסיבה להפרשים בלחץ היא התנהגותית והשפעה של הבדיקה עצמה על התוצאות. הנבדק סוגר את העיניים חזק יותר בעין אחת, לחוץ יותר בעין הראשונה ופחות בשנייה, יודע שהבדיקה מיד מסתיימת ועבר כבר את מחצית הדרך ועוד. יתכן שקיימות סיבות נוספות להבדלי הלחץ במדידה, והדבר נחקר במחקרים נוספים.

מסקנה

למדידת לחץ תוך עיני יש חשיבות רבה במעקב אחר גלאוקומה. המדידה אינה מדויקת לחלוטין ויש להתייחס גם לעין הנבדקת ראשונה כגורם משפיע על הלחץ הנמדד.

להבדלים בלחצים יש השפעה על הטיפול במקרים של גלאוקומה ובמעקב כללי, ולכן יש להחליף בין העין שנבדקת ראשונה בכל בדיקה, לבצע בדיקות במספר ביקורים ולהיות מודעים לחוסר דיוק לשינוי האפשרי בתוצאות.

 

אופטיקה רחובות – אופטיקה ויז'ן קליניק מציעה מגוון רחב של בדיקות כולל בדיקת לחץ ותשמח לסייע לכם. צרו עימנו קשר עוד היום.

גלאקומה | לחץ תוך עיני | תסמינים | מחלת עיניים